Van zonsopgang tot zonsondergang.

on maandag 9 oktober 2017





De maandag begon zoals alle maandagen. Met de was.

Alleen .... was dit keer het wasmiddel op. Dus moest ik even wat maken. Of was het vorige week ook al op? Ik weet het niet meer.

Hoe dan ook, ik heb nu een heel simpel waspoeder gemaakt, gewoon een stuk zeep op de fijne rasp raspen, en dan dezelfde hoeveelheid soda erdoor. Stop dat in een pot en je hebt een bovenste beste wasmiddel! :D





Normaal gesproken maak ik wasmiddel door de geraspte zeep op te lossen in heet water. Dan krijg je vloeibaar wasmiddel. Maar dit poeder ... is nóg minder werk, en de schuimkracht is veel groter, dan wanneer je het eerst oplost.

Nog iets anders ... over wasmiddel. Weet je wat dit is? Dit op de foto hier onder??




Dit is marketing!!!!

Nou is er niks mis hoor met marketing, maar in dit geval wel. Want zo'n maatbeker in je wasmiddel, is veel en veel te groot! En dan gooi je dus elke keer veel te veel poeder bij de was.

En dan gaat het allemaal mis met de rivieren en zeeën enzo, fosfaten, en dat soort dingen, en ook ... betaal je teveel. Zoveel poeder is helemaal niet nodig.

Neem gewoon zo'n maatschepje van de koffie. Zo'n kleintje.





Verder was het zoals gewoonlijk een chaotische maandag. Waar zal ik beginnen?

Vanochtend dus het huishouden. Als een witte tornado door het huis en door de was. En daarna moesten de aardappels worden opgeslagen.

Er zijn achttien kratten. Mind you. Achttien kratten. Keer dertig kilo. Van een vak van amper 90 vierkante meter. Niks kunstmest niks bestrijdingsmiddelen. Wie riep daar ook weer dat je met biologische voeding de wereldbevolking niet kan voeden??

Haha kom maar kijken hier in Punthorst!

Met de bieten en de wortels gaat het goed. Ze zijn springlevend! Jullie moeten de groeten hebben.






Ik ben druk aan het experimenteren met opslag. Dat lukt allemaal nog niet zo heel goed maar we leren elke dag!

Even kijken bij de schapen. Hoe gaat het met King Kong en zijn harem?

Ja en ik heb weer iets geleerd. Want ik dacht dus ... dat KK in één weekend wel eventjes al die dames zou stempelen. Maar zo werkt het niet. Die dames hebben een bepaald moment, waarop ze gedekt kunnen worden. Eéns in de drie weken.

Dus King Kong moet afwachten ....

.... nou ja .... één 'hit' heeft hij gehad. Zoek het groene stempel! :D





Gymnastieken met een overbuurvrouw, eikels uit de tuin harken met Karin, een ontsnapt hennetje vangen en terugbrengen naar de ren ....

.... en aan het einde van de dag .... weer een lading houtsnippers uitladen, en we gingen de laatste lading ophalen. Ik moest mocht mee.





En dan sta je 's avonds om acht uur in het pikkedonker ergens in Hoogeveen op iemands oprit houtsnippers in een kar te scheppen. Zij blij ik blij.

Wat kan je leven veranderen in een jaar tijd. Dit had ik nooit verwacht dat ik dit soort dingen zou doen. Maar ja je moet wat over hebben om aan goeie compost te komen.

Houtsnippers, zulk fantastisch mooi spul!!




6 reacties:

Anoniem zei

Hoi Clarien,
Je was vlakbij mij, de houtsnippers ophalen! Ik herkende het aan de grote groene lamp :)
Leuk om te zien!
groetjes, Geke

Helena zei

Clarien is een oude zeecontainer niets voor jullie voor de opslag?
En grappige hè Hoe het leven kan lopen . Heel veel mensen denken dat je je buitenaf kapot verveelt en nooit iemand ziet........
Helena

Wieneke zei

Schapen dragen 5 maanden, dus je kunt de eerste lammetjes rond 9 maart verwachten. Leuk, ik verheug me nu al op je foto's. KK werkt zich te pletter momenteel, want hij doet niets anders dan ruiken aan de harem. Soms zijn rammen er gewoon mager van omdat hij geen tijd heeft om te eten.

Martine Bakx zei

Ja, veel mensen gebruiken teveel wasmiddel! Mag ik 2 foto's en wat tekst op mijn blog zetten? Uiteraard met bronvermelding, dan zet ik erbij "uit het blog van.." Wat een goed idee, zeep niet meer oplossen maar gewoon als poeder. Ik ga het proberen.

Clarien zei

Geke wat toevallig! Had ik dat geweten ....

Helena ja dat is een goeie, daar is het donker en droog. We hebben er zelfs een staan hier. Maar helaas in zo'n ding schommelt de temperatuur teveel voor wortelgewassen en aardappels. Wel geschikt voor zaadopslag en dat soort dingen. Geen muizen ook. :D

Wieneke ..... aha! Ik dacht al wat doet hij toch? Steeds van de een naar de andere lopen ... kan je geen keuze maken ofzo KK?? (dacht ik)

Martine uiteraard. Alles van mijn blog is zonder cc, alleen mijn naam! :D

Martine Bakx zei

Hij staat er op. Nog nooit zo snel een blogje getikt. Dankjewel.