Stille dag.

on donderdag 10 mei 2018




Na alle drukte van de afgelopen dagen was het vandaag stil hier. Paul was jarig, maar dat vieren we in het weekend. Niet vandaag.

Nou ja, ik heb wel even een klein taartje gebakken. Een appeltaartje, met onder de laag appelvulling een laagje notenspijs, gemaakt van walnoten, honing en wat room.

Of het taartje lekker was? Nou we hebben hem al half op. Met z'n tweeën. 😊






Paul kreeg van mij een koptelefoon. Zo'n draadloze.

Misschien herken je dat wel. Dat één van de huisgenoten 's avonds teevee kijkt, en de ander het geluid dus ook de hele tijd binnenkrijgt. Paul kijkt graag naar sport en naar actualiteiten, en het geluid staat altijd vrij zacht ... maar toch ....

...... ik luister liever naar mijn eigen muziekjes. 🎵






In een licht hoekje op de vensterbank, zijn de Okra's inmiddels boven de grond gekomen. Ze hebben hun zaaddopjes nog op. Dat is niet handig, want dan worden ze lang en dun.

Die dopjes eraf halen is triggy, want heel makkelijk gaat dan een van de kiemblaadjes kapot.

Wat je beter kan doen is zorgen dat de aarde goed vochtig blijft, dan wippen die dopjes er meestal wel af. Bij mij was het dus te droog.







Bij het rommelen en opruimen vandaag kwam ik het boek tegen over 'Rijke Oogst'. Dan ben je zó een half uur verder. Zoveel leuke dingen staan daarin en leuke recepten. En vooral, hoe je alles kan bewaren.

Ingewikkelde dingen, maar ook heel simpel. Want wat is er nou simpeler, dan jam maken van je fruit.

Ik heb dat jarenlang gedaan, maar de potten stapelden zich op. Want we aten het haast niet. Maar nu ik die foto zie van een gewone boterham met aardbeienjam ... ohhh lekkerrrr .....  kan ik ineens niet wachten op de eerste aardbeien. Dit jaar toch maar weer jam maken!





Maar aardbeien zijn er nog niet. Dat is pas in juni.

Er zijn al wel radijzen. En veel ook. Weer veel teveel tegelijk gezaaid natuurlijk, net als elk jaar. 







Miriam kwam langs, en had een kadootje voor Paul, de notenballetjes, en ook iets voor mij. Wat dacht je wat dat was?

Het leeft. En je kan het drinken.




Het zijn kleine klontjes van aan elkaar groeiende levende gistcellen en bacteriën. Je kan dat gebruiken om daar een bruisende frisdrank mee te maken. Het lijkt wel iets op het gemberbier wat we ooit maakten, qua smaak. Maar dan toch weer anders.

Het is ... waterkefir. En het is niet alleen lekker maar ook heel goed voor je. Allemaal goede bacteriën voor de buik! Lees maar eens na op internet. Je hoeft het maar één keer te kopen of van iemand te krijgen, en kunt het je leven lang blijven gebruiken.

Het lijkt allemaal wel een beetje op elkaar, kefir, gemberbier, appelazijn, zuurdesembrood, zuurkool, compost ... 

Compost ook? Ja, dat werkt óók volgens het principe van het vermeerderen van gezonde levende gisten en bacteriën.







Vanavond ook heel stil op de tuin. Op zon- en feestdagen is het hier in de omgeving zó stil, dat je je eigen hart hoort kloppen. Geen tractoren, geen apparaten, haast geen verkeer.

Vliegtuigen zijn er amper. Ik realiseerde me pas hoeveel last we daar in Bussum van hadden, toen ik ze hier bijna niet meer hoorde ....  Nou maar hopen dat Lelystad straks niet over ons hoofd komt.

De dieren waren ook rustig. Hun dag is bijna om. Het koppeltje geitjes komt meestal wel even kijken, als ik 's avonds nog een bed inzaai of wied. In de avondzon zijn het net hertjes, als ze wegrennen. Met die mooie gestreepte kontjes. 





En binnen .... ook stilte dus.

Haha ... voor wie was dat kado eigenlijk?



4 reacties:

Wieneke zei

Ja, maar een cadeau moet toch echt even goed uitgeprobeerd worden. Wasdanou? :-)
Altijd leuk spul, geitjes.

Anoniem zei

Kefir vermeerder ook snel. Mocht je nu teveel kefir hebben, dan kan je ze ook geven aan je kippen.
Leuk verjaardagscadeau, erg handig ook. Gefeliciteerd met de verjaardag Paul.

tientonnerelf zei

Goed kado 👍😁

Anoniem zei

Gefeliciteerd met de verjaardag van Paul. Heerlijk dat in jullie streek de zondagsrust nog wordt gerespecteerd, 1 dag in de week alle werk zoveel mogelijk laten liggen. In Duitsland is het bij wet verboden om op zondagen te klussen ed.